09
04/2013
0

Besthöven interjú


Valószínűleg mindenki találkozott már a Besthöven, illetve Fofao nevével D-beat berkekben. Hihetetlen a pali, több mint húsz éve nyomja a discrustot Braziliából, tökegyedül, lemezei és különböző bandákkal kiadott splitjei bejárták a földet. Nagyon jófej és közvetlen faszi én is összespanoltam vele, azonban az interjút nem én csináltam, mert lusta voltam, illetve amúgy is hasonló kérdéseket tettem volna fel, így egyszerűbb volt lefordítani az Agitate zine blogján megjelent beszélgetést (http://agitatezine.blogspot.hu/). Ismerkedjetek meg Fofao Discrusttal:

21 éve tolod, mi inspirálja a mai napig ezt az egyszemélyes DIS hadsereget?

Hell! A Besthöven vált az én legkeményebb főállásommá és el kell hogy mondjam, ez a legjobb dolog az életemben… Imádom ezt a melót és ezt a fajta életet, kurva sok haverral állok- és kerülök kapcsolatba világszerte és dolgozunk közösen. És hogy a bandát ezen az úton tarthassam, folyamatosan készítem a felvételeket és adom ki a cuccokat szerte a világban. Ez baszott jó dolog hidd el! Boldog vagyok, hogy még itt lehetek, játszhatok, írhatok új dalokat és bármikor kész vagyok visszamenni a stúdióba, hogy felvegyek egy új kiadványt…

Szóval semmi okot nem látok arra, hogy befejezzem a Besthövent és remélem ez így is marad a halálom napjáig. Egy kibaszott unalmas városban élek és életben kell tartanom a munkámat, ahogy az is életben tart engem…

Ha a zenei hatásokra terelődik a szó, egyértelműen a klasszikusok jutnak az eszünkbe: Discharge, Anti Cimex, Shitlickers stb. De mi a helyzet az új bandákkal? Vannak olyan mostani zenekarok, akik inspirálnak?

Igen, a legtöbb hatásom a múltból ered azt hiszem… a 80 as évek klasszikusai, pláne a svéd bandák. De én zenefüggő vagyok, szóval folyamatosan zenét hallgatok, úgy az új bandákat is, amik biztos hatással is vannak rám. És nem csak a punkzenére gondolok. A ’80-as évek metál zenéjétől a gótikus rockig, bármi inspirálhat. Van néhány ’90-es évek béli banda is: WARCOLLAPSE, BOMBRAID, TIME SQUARE PREACHERS, DISHONEST, DISCHANGE (MEANWHILE), DISFORNICATE, DISCLOSE, C.F.D.L., ICONOCLAST (Jap), DEATHCHARGE, RECHARGE, S.D.S. és még sorolhatnám a végtelenségig.  Talán a legfontosabb ebben az, hogy mindig próbálok eredetibb és különbözőbb lenni az általam kedvelt bandáktól. Ugyanakkor meg akarom tartani a ’80-as évekbeli svéd stlílust is: minőségi hangzás, minőségi zene, mivel ezek az én első és legnagyobb hatásaim.

Kurvára kamázom a „Dis Means War” LP-t, azt hiszem ez az egyik legjobb kiadványod. Meg vagy vele elégedve? Milyenek a visszajelzések ezzel kapcsolatban? Hány példányban jelent meg?

Köszi a dícséretet haver! Én is nagyon csípem ezt a lemezt. Vannak rajta angol és Purtugál nyelvű nóták is, még a régi „Midnight and Ten” dalt is rátettem, ami sosem került kiadásra előtte. Agipunk egy kibaszott baró kiadó és örülök, hogy két Besthöven lemez is megjelenhetett náluk. Szóval a Dis Means War LP-ből 1000 példány készült, melyből 100 limitált kiadású színes lemez.  Van még ilyen színes kiadványunk a BESTHÖVEN/KONTATTO split, 3-3 dallal mindkét bandától, köztük egy-egy feldolgozással: a Besthöven a Wreched dalt nyomja olaszul a Kontatto pedig az Olho Seco-t portugálul! Ez szerintem kurva jó és baromi boldog vagyok, hogy sikerült kiadni ezt a két lemezt. Akit érdekelnek, azok csekkolják az Agipunk Distrot: http://www.agipunk.com/

Mekkora szerepet játszik az alkohol a Besthöven hatásai között? Szoktál tintázni a bulik, vagy a felvételek előtt? A Dis-noise és az alkohol Fofao igazi élete? 

Figyu, én imádok sokat inni… ez sok mindenben segít… Szeretek részegen zenét hallgatni és megtanultam, hogy hogyan csináljak zenét miközben iszom… Ez mára természetessé vált számomra. Naja… Tök jó egyedül bebaszni, aztán leülni a hangszerekhez és új zenéket komponálni, vagy szövegeket írni. Túl sokat mondjuk nem koncertezek itthon, de szeretek előtte inni…közben is…na meg utána pláne! De nem vagyok alkesz, vagy ilyesmi, nem vagyok mindennap beszittyózva, vagy mondjuk hetekig piázni sem szoktam stb. Azért iszom, mert szeretek inni és részegnek lenni… De nem ezt csinálom a nap 24 órájában. Ez nekem természetes… 2 dolgot élvezek: a zenélés és a pia. Szóval miért ne nyomathatnám a kettőt egyszerre?? 

Hogy zajlik egy Besthöven lemez felvétele? Hogy áll össze ez az egyszemélyes Dis-hadsereg? 

Nem olyan bonyolult ez, fiú… Mint egy normális banda, amikor stúdiózik. Én rohadtul szeretem egyedül baszatni és én döntöttem amellett, hogy egyedül csinálom, vágod? Szóval a menete valami ilyesmi: kezdésnek felveszek néhány D-beat alapot, amolyan „mankónak”, aztán ezt benyomom a fülhallgatómban és rögzítem a fő gitárokat. Aztán ha még akarok hozzátenni pár riffet, akkor fülhallgató újra fel. Ezután feldobolom a végleges taktust és megy rá a basszusgitár. Majd vissza és jöhet a ritmusgitár és a szólók. Utoljára kerül rögzítésre az ének és a vokálok. Már csak az utómunka van hátra, a keverés és a masterezés dalról-dalra… Baszott jó dolog ezek után hazamenni a kész masterrel és meghallgatni az egész napi munkámat. Itt jön el az ideje a piázásnak és a végeredmény meghallgatásának!! A szar a palacsintában az, hogy a stúdió rohadt drága… Egyedül nem egyszerű kigazdálkodni az árát, ezért segítséget szoktam kérni a kiadóktól. Ha valaki Besthöven EP-t, vagy LP-t szeretne kiadni, annak ki kell segítenie a stúdió költségekkel…

Angolul és Portugálul is írsz dalokat, miért nem csak egyik, vagy másik nyelven? Úgy írod a dalokat, hogy megfeleljen az adott nyelvnek?

Eleinte csak portugál dalaim voltak. Emlékszem, hogy az első angol nyelvű számom a „Nuclear Arms” volt, amit kábé 91-92 ben írtam… emellett pár feldolgozást is nyomtunk… De valamilyen oknál fogva a svéd és japán bandák nagy része is angolul énekelt, szóval természetes volt, hogy angol dalokat kezdtem írni… Mára már két nyelvűek a dalaim, sőt van olyan is, aminek fele ez, fele az: a Midnight and Ten és a "A Maldiçäo dos Corvos". Nagyon élveztem ezeket, tuti lesz még ilyen a közeljövőben! Szóval, mikor dalt írok, egyáltalán nem gondolok arra, hogy ez most angol lesz, vagy portugál. Csak úgy jön… Néha nem működik jól portugálul, így átültetem angolra, illetve fordítva… Mindkét nyelven imádok énekelni, szóval megtartom mindkét nyelvet.

Vettél már fel mind Japán, mind Svéd tribute EP-t. Vannak hasonló terveid még? Pölö egy angol tribute mondjuk Disaster, Doom és persze Discharge feldolgozásokkal?

Ez egy igazán remek ötlet faszos!! Ha egyszer megcsinálom emlékezni fogok erre az interjúra! Mindenesetre a 3 említett bandától már vettem fel feldolgozásokat.

A DOOM-tól a Tribute to DOOM Comp. CD-re, a DISCHARGE cover a  "Dis Means War" LP-re, illetve volt egy brazil tribute to DISCHARGE (27 brazil banda játszik DISCHARGE számokat!! Én szerveztem! Akit érdekel, itt csekkolhatja www.terrotten.com). Disaster feldolgozást pedig egy 4 way válogatás EP-re készítettem a Muerta Negra Recordsnál. Most a Hail to Sweden Part 2 EP-t szeretném kihozni, új EP még több Svéd klasszikus feldolgozásával, Pl.:AVSKUM, DISARM, BEDROVLERZ, BOMBANFALL, FEAR OF WAR, ANTI CIMEX. Ezekhez keresek most kiadót. Akit érdekel szóljon! Na de vissza az angol tribute-höz: persze, hogy megcsinálnám, fasza lenne!

Mi a státusz a Hail To Disclose EP-vel? Van már kiadó hozzá? Mely dalokat dolgoztad fel?

Na igen hamarosan kész lesz. Mostanában elég elfoglalt volt a haverom, aki ezt ügyezte, de a napokban jelezte, hogy újra van egy kis ideje ezzel foglalkozni… 3-4 kiadó is érdeklődött, de végül a francia spanom, Willian fogja kihozni az I Feel Good Recordsszal. A feldolgozások ezek lesznek:

Why We Must Die?
Burning Damage
Doomsday
Massacred People
The Report Of...
The Aspects Of War

HAIL TO D-BEAT MASTER KAWAKAMI és DISCLOSE!!!

Milyen volt az EU túra? Merre játszottál? Milyen bandákkal nyomtad együtt?

Uou...kibaszott baró volt a turné, fiú! 40 bulit nyomtunk!! Hihetetlen volt számomra, mivel itthon kevés bulit csinálok, ilyen helyeken jártunk: Szlovénia, Ausztria, Szlovákia, Németország, Spanyolország, Svájc, Olaszország, Svédország, Finnország, Csehország, Franciaország, Belgium, Hollandia... A Kontatto és az olasz NOIA kísért, akik nekem is besegítettek a fellépések során: Marco a NOIA dobosa volt a ritmusgitárosom, Marziona a Kontatto dobosa volt a basszer, és Meti a Desease-ből volt a dobosom. Kurva jó arcok és baromi jó zenekarok! Boldog vagyok, hogy egy ekkora turnét nyomhattam ezzel a két bandával! Akikkel még játszottunk: FESTA DESPERATO, BETON, RAJAT, AGRIMONIA, BACKLASH, CRASHBOX, INFERNÖH, DISPOSE, KRANIUM... és még egy csomó nagyszerű banda!! Három fesztiválon is sikerült részt venni, ahol baromi sok zenekar fellépett egy este, szóval lehetetlen lenne minden nevet felsorolni… bocsesz…

Hogy foglalnád össze a turnét? Melyek voltak a kedvenc helyeid, zenekaraid?

Számomra minden egyes pillanat nagyszerű volt… Nem tudnék kiemelni egyetlen momentumot, vagy különleges bulit sem… Sok állat dolog történt minden nap, minden este és minden percben. Például: Sok barátommal most találkoztam először, akik kiadták már a lemezeimet, vagy akikkel már évek óta együtt dolgozunk, illetve a zenekarukkal csináltunk már közös splitet, válogatást stb. Meg egy csomó új haver persze, fasza helyek, fasza közönség, mindennap! 

Hogy raktad össze a Besthöven felállását az Eu turnéra? Hogy készültek fel rá a bandák? Többet próbáltál a bulik előtt?

Miszter Koppa egy kibaszott jófej arc és mindenben segített. Ő találta a csapatot, akik kisegítettek a turnén… elküldtem nekik a set listet mp3-ban, szóval elkezdték betanulni a dalokat és nyomták a próbákat nélkülem Olaszországban… Csináltak pár videót és átküldték nekem… Amikor először megláttam elakadt a lélegzetem és ugyanakkor nagyon boldog is voltam. Azt mondtam: Hé ember, ez tökéletes! Nem kell tovább próbálni! Gyerünk nyomjuk!! 3 nappal a turné előtt érkeztem Olaszországba, akkor próbáltunk együtt, majd a negyedik napon már Szlovéniában játszottunk. Ez volt az első buli.

És mi az aktuális helyzet a Besthövennel? Min dolgozol jelenleg?

Óóó, nagyon sok zajt szeretnék felvenni még! Most vettem fel 3 új dalt egy 7” splithez a SKULL AND BULLETS-szel. Aztán kiadok még valami cuccot a DISPOSE-zal is. Meg ahogy mondtam minél előbb ki szeretném nyomatni a Hail to Sweden PART 2-t.

Nagyon köszi Fofao. Még valami a végére?

Köszi mindent és remélem megiszunk pár sört a következő EU turnén!

DIS AND CHEERS!!!
Fofoä Discrust
fofaodiscrust@bol.co.'fr
http://vxpxzine.blogspot.co.uk


A bejegyzés trackback címe:

https://agyampokla.blog.hu/api/trackback/id/tr95212948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.